”Vi vill göra något extra för våra kunder”

”Vi vill göra något extra för våra kunder”

Flexibilitet och hög service är A och O för PostNord Logistics TPL. Det gäller allt; från kontakten i telefon till truckparken. – Pallar och paket kan vem som helst hantera. Vi vill göra något extra för våra kunder, säger Nikola Vukovic, Warehouse Manager i Helsingborg.


Case

Helsingborg har alltid varit ett logistiknav för frukt och grönt. Nu är man det även för tredjepartslogistik (TPL) PostNord Logistics tre gigantiska lagerbyggnader (två längs motorvägen norr om Helsingborg, ett inne i stan) är bevis för det.

– Vi är en komplett nordisk logistiklösning med stor täckning i samtliga fyra länder, förklarar Nikola Vukovic.

PostNord Logistics bildades i samband med att PostNord-koncernen köpte danska posten. Då fanns inte tillräckligt med resurser i koncernen för att konkurrera på den växande marknaden för paket, styckegods och TPL. Lösningen blev att man köpte Green Cargo Logistics 2012. Idag är PostNord Logistics TPL ett eget företag inom PostNord Logistics.

Linde levererade tidigare truckar till Green Cargo (sedan 2003) och gör det nu till PostNord Logistics. Samarbetet är både djupt och brett, och omfattar även service och utbildning.

– Idag har vi cirka 200 truckar på de tre lagren. Större delen är skjutstativare, men parken omfattar även motviktare, vridgaffeltruckar, ledstaplare och ankor, säger Rickard ”Preben” Bemlander, säljare på Linde Region Syd.

Han fortsätter:

– Vi jobbar delvis som rådgivare för att skapa en optimal sammansättning av parken. Tillsammans med Nikola och hans kollegor har vi även vidareutvecklat truckarna. En del har till exempel dubbla batterier för att kunna köras längre innan laddning. För varumärket Brandos har vi anpassat truckarna till storlek på ställagen och bredden i gångarna. Som sagt, flexibilitet och hög service är A och O.

– En annan viktig faktor är att bredden på truckparken gör att vi alltid har truckar som passar, vilket uppdrag vi än får. Linde är lyhörda får våra behov. De levererar enligt våra krav, och våra kunders säger Nikola Vukovic.

Brandos, som jobbar med konfektion och skor, är ett av flera stora varumärken hos PostNord Logistics TPL. Andra är Cloetta, Nestlé, Sealed Air, Verisure, Royal Canin och Schwarzkopf. En allt större del av volymerna som distribueras kommer från webbhandel.

– I början av veckorna står webbhandeln för hälften av våra leveranser. Beställningarna läggs fredag till söndag, och sedan ska varorna levereras senast efter 16.00 på måndagen. Det här innebär att 20-25 procent mer av vår personalstyrka arbetar måndag och tisdag jämfört med övriga dagar i veckan, berättar Nikola Vukovic. Flexibilitet, åter igen.

Förutom service och flexibilitet är tilläggstjänster något som PostNord Logistics TPL vill bli bäst på.

– För vissa kunder driver vi deras webbshop, det är en naturlig följd av den ökande webbhandeln. För andra driver vi deras kundcenter. Man tycker kanske att de här tjänst-erna inte har något med vår verksamhet att göra. Men det har de verkligen. Det är ju vi som i nästa steg levererar ut de varor som beställs.

Nere på lagergolvet jobbas det snabbt, effektivt och nästan ljudlöst. Vi går runt tillsammans med produktionsledaren Jim Siegers. På avdelningen för sko- och konfektionsföretaget Brandos är det tight mellan ställagen. Truckarna kör på magnetslinga och föraren jobbar enligt ett digitalt order-/plocksystem. När körslingan är avslutad lastas produkterna i specialutvecklade burar, som rymmer 75-100 order. Burarna har gaffeltunnlar, som gör att det blir lättare och säkrare att lyfta dem till nästa station i logistikkedjan.

– Truckarna är anpassade i bredd, höjd och har vridgafflar för smidigare hantering, säger Jim och pekar in i en av gångarna mellan ställagen. Aggregatet går att vrida 50 mm rakt ut, vilket gör att föraren når längre in i ställaget.

Brandos är ett av många exempel på företag som har växt tillsammans med PostNord Logistics TPL.

– De flesta har växt med oss, och vi med dem, säger Nikola Vukovic. Ofta startar det med en produkt eller en marknad, och sedan växer det organiskt. Djurfoderproducenten Royal Canin sysselsatte en medarbetare hos oss i början. Idag är det betydligt fler. Nu har dom 6 000 pallplatser, och vi distribuerar 300 pall om dagen till butik.

Massiv expansion kan göra att kunderna glöms bort. Det är ingen risk hos PostNord Logistics. Nikola betonar flera gånger hur viktigt det är att det finns ett namn bakom allt, en kontaktperson som man känner och kan lita på. Och hur viktig den personliga touchen är, även när tempot är högt och något måste ske direkt. 

– Vi är stora, men små i tanken. Precis som Linde. Där finns det också ett namn bakom allt. Jag ringer inte växeln hos Linde, jag ringer ”Preben”.

”Vi vill göra något extra för våra kunder”. Bild 2 ”Vi vill göra något extra för våra kunder”. Bild 3 ”Vi vill göra något extra för våra kunder”. Bild 4 ”Vi vill göra något extra för våra kunder”. Bild 5 ”Vi vill göra något extra för våra kunder”. Bild 6


Kategorier

Tredjepartslogistik Truckar