Utmaningen från Skoghall

Utmaningen från Skoghall

De sista åtta tons dieseltruckarna till Skoghalls bruk är snart klara för leverans. Målet är att samma truckar på sikt ska kunna gå utan förare vid det stora bruket intill Vänern. Skoghall har verkligen utmanat vår kompetens. Det här är den mest avancerade kundanpassning inom pappershantering som vi någonsin gjort, säger Kjell Augustsson, säljare på Linde.


Case

Linde har en lång historia inom kundanpassning. Skoghall har en lång historia inom papperstillverkning. Nu har de två möts. Bakgrunden är en vision som man har på Skoghall om att truckarna i framtiden ska kunna köras utan förare.
    – När vi gjorde upphandlingen med Linde fanns ännu inte den teknik som nu är inbyggd i våra truckar. Nu har vi kommit så långt tillsammans med Linde att tekniken i truckarna i framtiden kan appliceras på förarlösa truckar, säger Rolf Lundgren, chef för efterbearbetning på Skoghall. Göran Nylén, teknisk chef på Linde, räknar med att man i snitt har lagt ner 500-600 timmar på att kundanpassa var och en av de tio truckar (modell H80D-900) som ingår in beställningen.
    – Det är enormt många säkerhets- och hjälpfunktioner inbyggda. Syftet är dels att förarna ska ha en säker och komfortabel arbetsmiljö, dels att få ner antalet skador på pappers-
rullarna.

För säkerhetens skull

Truckarna har inbyggd intelligens med tiltvinkelsautomatik och klämkraftskontroll. Det gör att stativet alltid håller rullen i lod oavsett belastning och att klämman alltid tar tag i rullen med rätt kraft. Resultatet blir att kant- och klämskador minskar. Truckarna är också utrustade med avancerad hastighetsstyrning. Maskinen reducerar automatiskt hastigheten i förhållande till lastvikt, lyfthöjd och körriktning. Om föraren till exempel ska förflytta maskinen och har en last som överstiger en viss gränsvikt i aggregatet kommer trucken att gå olika fort framåt och bakåt. Allt för att öka säkerheten vid inbromsningar, förklarar Göran Nylén.
    All originalelektronik i trucken är utbytt och har ersatts med ett så kallat IQAN-system, som styr alla funktioner. En signal skickas automatiskt från hytten beroende på vilka arbetsmoment trucken ska utföra. Exempel på andra kundanpassade funktioner är att trucken är utrustad med en miniratt istället för en styrspak, och att förarplatsen vänds på elektronisk väg.

Tjänar stora pengar

Genom att reducera antalet kasserade rullar tjänar Skoghalls bruk stora pengar. Varje år hanteras cirka 500 000 rullar på bruket, med ett snittvärde på 10 000-12 000 kronor.
    – Men en enskild rulle kan vara värd upp till 40 000 kronor, beroende på kvalitet, säger Rolf Lundgren. Genom kundanpassningen räknar vi med att spara en-två miljoner kronor om året. Hur ligger Skoghall till när det gäller utvecklingen av truckparken jämfört med andra bruk?
    – Inga bruk har en exakt likadan truckpark, men vi ligger mer i framkant än andra, säger Anders Nermark, fordonsansvarig på Skoghall. 

Ribban satt på hög höjd

Kjell Augustsson på Linde menar att Skoghall har satt ribban för kundanpassade truckar för pappershantering. Både när det gäller säkerhet, handhavande och andra funktioner. Skoghall har ställt väldigt speciella krav. Och vi har förverkligat dem.
Hur länge dröjer det då innan Skoghall tar nästa steg och inför förarlösa truckar?
    – Det är svårt att säga. Vi har kommit så långt vi har kunnat nu. Och när det är dags har vi truckar med en teknik som är förberedd för nästa steg i utvecklingen inom pappershantering, säger Anders Nermark.

Linde truck på Skoghalls bruk

Linde truck på Skoghalls bruk

Kundanpassning av Linde truck

Kundanpassning av Linde truck

Kundanpassning av Linde truck

Kundanpassning av Linde truck




Kategorier

sågverk Teknik Truckar Utveckling