Unik tungviktare utan förare – pionjär i Skutskär

Unik tungviktare utan förare – pionjär i Skutskär

Trenden är tydlig. Allt fler verksamheter tittar på möjligheterna med förarlösa truckar i delar av hanteringen. Stora Enso Skutskär är pionjär inom pappers- och massaindustrin i Sverige. Här går fyra förarlösa, automatiska Lindetruckar.


Case

 De gör som man säger, lägger balar och rullar där de ska vara, håller ordning och reda. Hanteringen blir mer effektiv, säger Mona Jakobsson, platschef för Skutskärs Hamn & Logistik AB, som sköter magasins- och utlastningsverksamheten åt Stora Enso.

Allt började på Stora Enso Skoghall i Värmland. Där ingick en förarlös Lindetruck i ett forskningsprojekt som syftade till att minska belastningsskador och reducera mängden skadat gods. Det så kallade Maltaprojektet (Multiple Autonomous forklifts för Loading and Transportation Applications) blev ett genombrott för förarlösa truckar, eftersom trucken klarade av att arbeta i en dynamisk miljö tillsammans med människor och andra maskiner.
    Men, hur skulle flera förarlösa truckar fungera tillsammans i vardagen i en skarp miljö?
Svaret finns på Stora Enso Skutskär, ett massabruk som producerar 540 000 ton massa per år.

I taket i de nya, stora lagerlokalerna sitter 3 500 svartvita så kallade schackbräden. På truckarna finns kameror och sensorer. Alltsammans är kopplat till ett kvalificerat datasystem.
Varje schackbräde har ett unikt mönster som är inprogrammerat i datorn. Tillsammans med sensorer i väggarna i truckarnas färdväg och information från truckens kameror vidarebefordras information till datasystemet som sedan styr truckarna.
– Man kan säga att lokalens utseende programmeras in i systemet som navigerar truckarna automatiskt när de kör runt för att hämta rullar eller massa och ställa upp i lagret, säger Per Forsberg, en av dem som jobbat med projektledning kring implementering av de förarlösa truckarna.
    Linde är först i världen med förarlösa 8 tons dieseltruckar. De fyra maskinerna i Skutskär har byggts om och anpassats till brukets verksamhet. Något som skett både på Lindes huvudkontor i Örebro och på plats i Skutskär.


– Lindes egna montörer här, Mats Lundblad och Lasse Sandsten, har gjort ett kanonjobb med att anpassa truckarna, berömmer Mona Jakobsson.
Hon är nöjd med den förarlösa truckhanteringen av rullar och massabalar från inlagring till utlastning.
– Truckarna går dygnet runt och ställer sig automatiskt vid tankstationen när det är dags att fylla på bränsle, vilket sker manuellt. När systemet är igång fullt ut, behövs ingen bemanning
i lagret på natten, de räcker med att personal från pappsalen tittar till hanteringen med jämna mellanrum.
De förarlösa truckarnas uppgift är att hämta massabalar och rullar från inlagringen och transportera dem 650 meter till utlastningen. Där placeras godset i numrerade fack. Därefter tar manuella truckar över och sköter inlastningar i lastbilar och järnvägsvagnar.


    Huvudsyftet med de förarlösa, automatiska truckarna är att få ner transportkostnaderna och minska skador på rullar och balar.
    – Vi har haft problem med skador och räknar med att de minskar successivt med de nya truckarna, säger Mona Jakobsson. Hur mycket är svårt att säga, det kommer att märkas först när automattruckarna gått en längre period
    – Det som redan märks, fortsätter hon, är att hanteringen har blivit mycket effektivare. Och bara det i sig, innebär att vi sparar pengar.

Förarlös Linde Truck hos Stora Enso

Förarlös Linde Truck hos Stora Enso

Komponentskåp på förarslös Linde Truck

Komponentskåp på förarslös Linde Truck

Säkerhetssensor på förarslös Linde Truck

Säkerhetssensor på förarslös Linde Truck

Reflektor för Lasernavigering -Linde förarlösa truckar

Reflektor för Lasernavigering -Linde förarlösa truckar

Kontakta Per Forsberg om du vill veta mer

Ring Per Forsberg 070-661 72 52

lang.get('article.contact.email', Per Forsberg) per.forsberg@linde-mh.se




Kategorier

Pappersbruk Produktion Teknik Truckar Utveckling