Tuff hantering bland  tonvis med socker

Tuff hantering bland tonvis med socker

Socker. En av våra vanligaste rå-varor. En sådan som tycks ha funnits för alltid. Även sådana råvaror ska produceras, förädlas, paketeras, distribueras. Hos Nordic Sugar i Arlöv sker allt detta. 
Och i det 15 000 kvadratmeter stora färdig-lagret och i fabriken intill kör Lindetruckar omkring som röda sockerbitar.


Arbetsmiljö

Patrik Carlgren, lager- och logistikchef på Nordic Sugar i Arlöv, tar emot i färdiglagret. Det är påfallande tyst. Då och då susar en röd truck förbi. Lindeflottan här är blandad – ledtruckar, elmotviktare och i fabriken går dieselmotviktare med dubbelpallsaggregat för att kunna transportera dubbla pallar över längre sträckor. Hanteringen är tuff, truckarna kör med maxvikt nästan hela tiden. Max-pallen ligger på 1300 kg. Det är som Martin Linse, regionchef för Linde i region Syd, säger: ”Truckarna får visa vad de går för.”

– Det här är ett fullsortimentslager.
Vi tar emot produkter från fabriker i Finland,
Tyskland, Danmark och från externa leverantörer från exempelvis Mauritius. Härifrån distribueras produkterna ut till svenska kunder plus en del på export, berättar Patrik.

Några hundra meter bort ligger Arlövs sockerbruk, en fantastisk industrimiljö i gult tegel från 1869. Hit kommer råsockret från Örtofta som är grunden till de flesta av Nordic Sugars produkter.

– Vi levererar även flytande socker direkt till kundens fabrik enligt kundens recept. De leveranserna går framför allt till läskedryckskunder, berättar Patrik.

Råsockerlagret är som ett vitt hav. Det täcker ett dygns produktion, leveranserna sker kontinuerligt dygnet runt, året runt.
Årsbehovet ligger på 160 000 ton råsocker. Det blir en och annan sockerbit i en och
annan kaffekopp.

På väg upp i fabriken passerar vi ett laboratorium för analyser av ingående och utgående leveranser. I hissen berättar Patrik att truckarna i fabriken har vikbara gafflar för att de enkelt ska kunna köras in i hissen. Vissa är också utrustade med gaffelspridning för att vara flexibla och kunna arbeta så effektivt som möjligt.

Arlövs sockerbruk är en traditionell ind-ustrimiljö. Det är trångt på sina håll, det står pelare mitt i lokalerna och golvytornas material varierar. Samtidigt som det är charmigt,
är det också opraktisk. Det ställer extra krav på truckarna.

– Lindetruckarnas gummiupphängda chassin är perfekt i de här lokalerna, konstaterar Patrik Carlgren och Martin Linse tillägger:

– Kraven från kunderna ökar rent generellt, till exempel när det gäller vibrationsdämpning.

Att alla nya Lindetruckar har inkapslade motorer är också viktig i sammanhanget.

– Det är varmt i produktionen och sockret klibbar lätt fast. Inkapslingen gör att motorerna skyddas och förhindrar att sockret fastnar. Därmed slipper vi onödiga stillestånd för att tvätta motorerna i hetvatten, säger Patrik.

Under hans fyra år på Nordic Sugar har man enbart använt Lindetruckar.

– Det är viktigt att truckförarna är nöjda. Det är deras arbetsplats, och den måste fungera både ergonomiskt och säkerhetsmässigt. Vi har också en kontinuerlig dialog med våra förare kring deras arbetsmiljö, och där är förstås trucken väsentlig. En annan viktig aspekt för oss är tillgängligheten, att vi snabbt och smidigt kan få hit extratruckar vid behov. Det kan gå på någon timme.

Apropå tid, så har timmarna rullat på och vårt besök börjar lida mot sitt slut. Innan vi tar farväl av Patrik och Arlövs sockerbruk gör vi ett spontant produkttest. Det färdiga sockret i marcotippen för omsmältning ser så inbjud-ande ut att vi inte kan låta bli att ta ett litet smakprov. Färskare, och godare, socker har vi aldrig smakat.

Tuff hantering bland  tonvis med socker. Bild 2 Tuff hantering bland  tonvis med socker. Bild 3 Tuff hantering bland  tonvis med socker. Bild 4 Tuff hantering bland  tonvis med socker. Bild 5


Kategorier

Arbetsmiljö Lager Produktion Truckar