Tio timmar. Tre DHL-terminaler. Ett truckmärke. Spela video: Tio timmar. Tre DHL-terminaler. Ett truckmärke.

Tio timmar. Tre DHL-terminaler. Ett truckmärke.

Storaffären mellan Linde och DHL Freight Sweden är genomförd. Truckarna är levererade, och nu är det vardag och upp till bevis i en värld som består av gods in och gods ut i ett flöde som aldrig tar ledigt. Vi åkte på en tio timmar lång reportageresa till terminalerna i Rosersberg, Eskilstuna och Örebro för att kolla hur det går för det världsomspännande logistikföretagets nya truckpark.


Case

I entrén till DHL Freight i Rosersberg talar företagets ledord sitt tydliga språk:  ”Ordning. Reda. Ansvar. Stil.”

Varsågod, det här är vad som gäller för medarbetare och ledning i kontakterna med kunder, leverantörer och omvärlden i övrigt.
Om det gäller för truckar ska vara osagt. Men om det gör det har Linde hamnat rätt. En bra truck gör det lätt att hålla ordning och reda, och att ta ansvar för löften och tidplaner. Och den som kör en Linde tar sig alltid fram med stil.
    Sandra Hesslin, business analyst, tar emot och visar runt i terminalen. Det är sen förmiddag och ganska lugnt.     
    – Nattens försändelser kommer in senast vid sjutiden och lastas om till andra bilar som går ut vid niotiden.  Sedan kommer det inkommande gods igen vid 15-tiden som ska levereras ut runt åtta på kvällen, berättar hon medan en Lindetruck åker in i terminalens speciella batteribytarrum.

    – Det är alltid en utmaning att få batteri­bytena att fungera smidigt. Men det gör det här, tack vare en speciallösning som både är säker och gör att vi inte tappar tid, förklarar Sandra.
Tiden är viktig för alla logistikföretag. In- och utleveranser måste klaffa till punkt och pricka, annars blir någon lidande i leveranskedjan.
    – Klockan är vår fiende nummer ett, säger Magnus Andersson, site manager på DHL Freight i Eskilstuna. Samtidigt är det tiden som motiverar oss att ständigt vara på tå och göra ett effektivt jobb.
    I det jobbet är trucken en viktig faktor.
Ett arbetsredskap som ska fungera hela tiden. Som med alla andra redskap vänjer sig föraren vid sin truck. De blir ett. Hur blir det då när ­sammanlagt tre truckmärken bara blir ett?
    – Vi förberedde övergången på bästa sätt. På våra måndagsmöten berättade vi om process­en med att byta till ett enda truckmärke. Vi fick hit demotruckar som förarna fick provköra i terminalen. De fick testa och ge sina synpunkt­er på vad som är viktigt för oss.
    Till exempel?
    – Till exempel att hastigheten skulle vara lika snabb som på andra truckar. Och det skulle gå att eftermontera truckarna med handtag, efter­som många förare har kört med styre i många år och var vana vid det. Det mesta är på väg att fixas, Linde har tillgodosett våra önskemål.
   
Även Staffan Östman, platschef på DHL Freight i Örebro, tycker att övergången till en enda leverantör har gått smidigt:
    – Många är vana vid Linde sedan tidigare. Vi har haft en tät dialog med Lindes säljare och hyrde en ledstaplare i slutet av förra året för att successivt kunna vänja oss vid den nya förar­miljön. Det är vissa funktioner som är annor­lunda, till exempel högre lyfthöjder och det osymmetriska greppet. Det är också en annan körställning med Lindes speciella körplattform. Även det fick förarna tillfälle att testa.
    Sandra, Magnus och Stefan är överens om vikten av fungerande service. Linde har service­tekniker på plats på samtliga tre terminaler. Janne Åkerlund är ansvarig på DHL i Rosersberg.
    – Bra service har ett stort värde, det kan till och med vara avgörande vid upphandlingar. Även om hanteringen i en terminal är ganska enkel är den alltid utsatt för tidspress. Om vi är plats kan vi arbeta nära kunden och korta ledtider.

Magnus Andersson:
    – Fungerar inte servicen är det snudd på katastrof. Vi vill och måste vara prioriterade från Lindes sida. Och det är vi; deras tekniker hos oss, Daniel, är direkt på plats om något skulle hända.
    Utanför terminalen i Örebro börjar mörkret sänka sig. En dag som började i Rosersberg och fortsatte i Eskilstuna börjar gå mot sitt slut. Men inne i terminalerna tar det aldrig slut.
På ena sidan visar de gula skyltarna varifrån inkommande gods kommer. De röda skyltarna på motstående sida visar destinationen för de utgående försändelserna. Förarna jobbar i sina truckar. Oförtrutet. Godset ska fram.
    När vi går säger Per-Ivar Berglund, ansvarig för avgående gods i Örebro:
    – Förarna engagerar sig i sina truckar. Vissa truckar går sina skift med sin förare. Det är så nära en personlig truck man kan komma.

Och nu, när vi har fått nya truckar, är det som att köra en ny bil.

DHL Rosersberg
Truckpark: 7 elmotviktare,
1 dieseltruck, 10 ledstaplare
Terminalyta: 9 000 kvm (inkl. kontor)
Medarbetare: 33
Hantering: 13 900 kollin/dag

DHL Eskilstuna
Truckpark: 3 elmotviktare,
1 dieseltruck, 16 ledstaplare
Terminalyta: 6 500 kvm
Medarbetare: 38
Hantering: 8 500 kollin/dag

DHL Örebro
Truckpark: 3 elmotviktare,
1 dieseltruck, 15 ledstaplare
Terminalyta: 8 600 kvm
Medarbetare: 30
Hantering: 8 500 kollin/dag




Kategorier

Lager Lastbil Terminal Truckar