Sensorer och svängom på liten yta

Sensorer och svängom på liten yta

På Trensum i Tingsryd är det trångt på sina ställen. Det betyder risk för stötar och kollisioner. Lösningen? Truckar som har liten svängradie och är utrustade med sensorer.


Case

På Trensum jobbar man med fyllning av flytande livsmedelsprodukter; från drycker till krämer, såser och fonder. Bland kunderna finns de ledande svenska livsmedelskedjorna. Cirka 120 anställda arbetar treskift i en produktion som inte får stå stilla. Det ställer krav på allt och alla, även företagets drygt 20 truckar (motvikstruckar, ledstaplare och höglyftare). Trensum och Linde tecknade nyligen ett nytt rentalavtal. Linde äger och servar truckparken, Trensum hyr för en fast månadskostnad. Ett förfarande som blir allt vanligare, när företagen inte vill binda kapital, utan använda pengarna i produktionen i stället.

Vi har jobbat med Linde i sex år och det har fungerat bra, mycket tack vare deras höga servicenivå, säger Bengt Jonsson, logistik- och lagerchef. Vi kollade på konkurrerande märken när vi skulle skriva nytt avtal. Vi konstaterade att det pris- och kvalitetsmässigt inte fanns någon anledning att byta, och truckförarna vill inte byta heller.

Motvikstruckar passar bra i Trensums produktion, konstaterar Bengt. Vi har trångt, och eftersom vi kör med långgafflar måste truckarna ha liten sväng radie.Trots den snäva svängradien får truckarna ta emot stötar då och då. Men stötar och kollisioner har minskat det senaste halvåret. De nya truckarna är utrustade med sensorer som känner av varje stöt. Om stötarna blir för hårda låser sig trucken och går inte att köra. För att kunna fortsätta arbeta måste föraren gå till förmannen och få en speciell nyckel som låser upp trucken. Det här innebär att man direkt får koll på om något händer med truckarna, och vad som behöver åtgärdas, säger Jan Abrahamsson, säljare på Linde.– Tidigare kunde en trasig truck bli stående, föraren tog bara en ny och fortsatte arbeta. Det innebar att man sköt problemet framför sig, speciellt om många truckar var skadade. Med sensorernas hjälp får man bättre kontroll på truckparken och kan snabbt göra reparationer.

– Stötar och kollisioner inträffar alltid på ett lager, men på det här sättet minskar vi antalet plus att truckförarna blir mer varsamma. Hos oss har det skett en klar förbättring den senaste tiden, säger Bengt Jonsson.

Lindesäljaren Jan Abrahamsson med Bengt Jonsson på Trensum

Lindesäljaren Jan Abrahamsson med Bengt Jonsson på Trensum

Linde Truck med liten svängradie

Linde Truck med liten svängradie




Kategorier

Lager Truckar Utveckling