Säkerheten främst hos Green Cargo

Säkerheten främst hos Green Cargo

På Ostkustterminalen i Norrköping sätter Green Cargo Logistics personalens säkerhet i första rummet.


Säkerhet

– Vi har det senaste inom säkerhet installerat i våra truckar. Investeringarna betalar sig på kort tid i form av mindre skador på personal och gods, säger Niclas Lindh, logistikenhetschef på Green Cargo Logistics.

Green Cargo Logistics har ett centralt avtal med Linde för alla sina anläggningar i Sverige. 47 truckar i den totala flottan rullar på Ostkustterminalen, som är ett tredjepartslager för Whirlpool och Candy King. Truckparken består av en mix av motvikstruckar, ledstaplare, plocktruckar och skjutmastare.

– De 47 truckarna är vår grundflotta. Vid toppar i driften, som påsk, Halloween och jul, ringer vi in truckar på korttidshyra, berättar Niclas. Förebyggande säkerhet är A och O i den flotta som han ansvarar för. Säkerhetstänkandet yttrar sig på många sätt. Här är några. De truckar som hanterar vitvaror är utrustade med klämaggregat. De har ett inbyggt ”sjätte sinne” där sensorer automatiskt känner av vilket tryck som appliceras på godset. – Klämaggregat är det optimala sättet att hantera den här typen av produkter.

Tack vara intelligenta klämmor reducerar vi godsskadorna, säger Shaun Jeffery. 35% av skadorna är kopplade till klämman och 65% till föraren. ”Pick by voice” är en funktion som just nu testas på Ostkustterminalen. Faller testet väl ut ska den börja användas skarpt till påsk, som är högsäsong får godisföretaget Candy King. Normalt slår förarna in en order i en handdosa och får reda på var olika produkter har sin position i lagret. Med hjälp av ”Pick by voice” sker all kommunikation via örat. Föraren läser in ordern och får svar i örat var produkterna ligger i lagret. – De slipper handdosan och har händerna fria. Det gör att de får en helt annan kontroll än när de jobbar med handdosa. Det blir ett annat flyt i plockningen, förarna behöver inte stanna upp på samma sätt som de gör annars. ”Pick by vocie” ger bättre kvalitet i produktionen och bättre ergonomi för förarna, säger Niclas. Att dagens truckar är tystgående är mestadels positivt.

Men det kan innebära en fara – en truck som körs i slutet av en lagergång går så tyst att den upptäcks för sent, och så är skadan skedd. På Ostkustterminalen kommer inom kort en av truckarna att testas med Linde BlueSpot, ett blått ljus som exponeras på golvet framför trucken. Det innebär att den som är på väg in i gången ser ljuset innan trucken. En klart förebyggande säkerhetsåtgärd. Fleet Management är ett digitalt verktyg som används för att registrera och följa upp truckens körtid, utnyttjandegrad, skador och ekonomi. Funktionen kommer snart att finnas tillgänglig i Lindes kundportal, något Niclas välkomnar med öppna armar. – Fleet Management är definitivt ett sätt att öka säkerheten, vilket är på prov hos Green Cargo Logistics. Om förarna blir medvetna om att allt som sker med trucken registreras är jag säker på att de tänker efter före och kör lugnare. På de nyare Lindemodellerna kan man välja till en display där föraren slår in behörigshetskod för att få köra en viss trucktyp. Även denna funktion är kopplad till Fleet Management. Ytterligare ett exempel på förebyggande säkerhet. Ambitionen på Ostkustterminalen är att kostnaderna för truckoch personskador ska vara så låga som möjligt. Förra året kostade truckskadorna cirka 200 000 kronor. – Truckarnas säkerhetsfunktioner skyddar både gods och människor. Och genom att tänka säkerhet får man ekonomi och kontroll på köpet, säger Niclas Lindh.




Kategorier

Säkerhet