Proffssamlare med traktorer i blodet

Proffssamlare med traktorer i blodet

Köpingebro på 70-talet. En ung herre vid namn Rickard ”Preben” Bemlander kollar intresserat in traktorerna som transporterar sockerbetor till ortens sockeranläggning. Idag har han 200-300 modeller av traktorer och andra nyttofordon i samlingen, ingen riktig traktor ännu.


Profil

Att Preben har koll på läget är ett understatement. Han läser regelbundet magasin som Tractor Power och Nostalgia och är inne på hemsidor som saluför modeller av traktorer, truckar, lastare och andra nyttofordon. Ju mer man samlar på sig, desto kräsnare blir man, säger han. Och då går man in på finare sajter, där modellerna kan kosta uppemot 2 000 kronor. Men då är det modeller som har fint detaljarbete och som bara finns i en liten upplaga.Skulle jag tvingas välja en viss sorts fordon att samla på skulle det bli veterantraktorer. Men det finns många andra fina nyttofordon också, och sällsynta. Som vissa gamla hjullastarmodeller från Bolinder Munktell och Volvo.


Preben, som är Lindesäljare på region Syd, följer all industriteknik, speciellt fordonstillverkning, med stort intresse. Han är en kalenderbitare av stora mått, har 50-100 exklusivare böcker i ämnet fordonsindustrihistoria och det händer att han slår den tekniska avdelningen vid Lindes huvudkontor på fingrarna när det gäller mått och dimensioner. Jo, det händer att jag ringer dit om jag ser att ett mått inte kan stämma. Om det är orimligt stort eller litet i förhållande till hur trucken ser ut. För ett tag sedan såg jag direkt att en hjuldimension inte kunde stämma. Jag ringde till huvudkontoret och påtalade det. Du har sett fel, sa fabriken. Jag ser inte fel, sa jag. Och det hade jag inte gjort heller.
    Han fortsätter:
    – Jag är intresserad av industridesign också, och äger bland annat en Ducati Monster vars design är lika enkel som genial. Jag ser direkt skillnad på olika årsmodeller av bilar eller hojar, det kan räcka med att de har bytt en list. Och jag märker direkt om Linde har ändrat utseendet på en truckmodell. Jag har det väl i blodet.


     Någon riktig traktor i samlingen har det alltså inte blivit än. Men Preben har en kompis som driver lantbruk och som bland annat har en Case Agri King från 1976. Och det händer att Preben kör en till låns.
– Jag hjälper honom litegrann i lantbruket. Det blir billig arbetskraft för honom, för jag gör det ju för nöjes skull. Någon gång ska Preben ha en veterantraktor, det har han föresatt sig. Och helst ska det vara en av märket Güldner, den framgångsrika tyska tillverkaren som i slutet av 1960-talet ställde om produktionen och istället började tillverka truckar för industriellt bruk. Det företaget heter idag Linde Material Handling.

Rickard

Rickard "preben" Bemlander

Rickard

Rickard "preben" Bemlander