Per-Mårten grundade Linde Sverige

Per-Mårten grundade Linde Sverige

Du ser, tillfälligheter igen. Säger Pär-Mårten Eriksson och skrattar. Det gör han ofta när han berättar hur dagens Linde växte fram. Hans gudabenådade berättarådra skulle räcka till en bok. Men vi börjar så här, året när Linde fyller 35 år i Sverige.


Profil

Affärsmannen med tillfälligheterna på sin sida

Indirekt har han varit med och grundat Linde i Danmark och ett par stora truckföretag i Sverige tack vare sin förmåga att se affärer, inspirera människor och få saker och ting ur händerna.

Men framför allt var det han som grundade Linde i Sverige. En grund byggd av tillfälligheter, om man ska citera Per-Mårten Eriksson. Låt gå för det, här är några tillfälligheter som gjort  Linde till vad det är idag.

Tillfällighet 1: Per-Mårten jobbade på Milenz som serviceman på mobilkranar och diesellok.

Vid ett kundbesök fick han syn på en skrothandlare som lastade skrot med en gammal truck.

Per-Mårten frågade om han fick köpa truckmotorn till Milenz renoveringsverkstad. Då måste du köpa hela trucken, sa skrothandlarn. Det gjorde Per-Mårten, för 400 kronor. Sedan började trucken användas på verkstaden. En dag kom en åkare dit, fick syn på trucken och vill köpa den. Det fick han, för 4000 kronor. Efter det fick Per-Mårten mandat att starta en avdelning för begagnade truckar på Milenz. Den blev sedermera firmans lönsammaste avdelning.

Tillfällighet 2: När Fritz Milenz avled köpte Per-Mårten firman av hans änka.

Affärerna gick inget vidare och efter ett par år var konkursen nära. Ett besök på en truckmässa i Köpenhamn blev räddningen. Per-Mårten förhandlade sig till agenturen på Linde, köpte tre nya truckar – det blev starten på en fantastisk framgångsresa.

Tillfällighet 3: Truckförarna och cheferna på mindre industrier och företag i Sverige tog till sig argumenten för de första hydrostatiskt drivna truckarna.

Konkurrenterna argumenterade emot. Men Lindetruckarnas ökade tillgänglighet och goda driftekonomi gjorde att både förare och chefer gick på Lindes linje. Ett helt nytt sätt att köra truck såg dagens ljus.

Vi stannar där. För den här gången.

1997 lämnade Per-Mårten Eriksson över VD-posten till P O Nordin, 1998 sålde han familjeföretaget till tyska Linde och 1999 lämnade han firman. Varför det har gått så bra? Ja, det har krävts en massa sunt förnuft och entusiasm. Det har också handlat om att göra jobbet intressant för duktiga människor med talang. Den talangen har de fått bra betalt för, och så ska det vara. Sedan kan han inte låta bli att dra några historier till. Som den om när han drog med familjen på semester till Barcelona i den första anständiga tjänstebilen. Chefen trodde han skulle nöja sig med att åka runt Hjälmaren. Eller som den om när han sålde en begagnad truck till en glassätande 18-årig dansk. Samma dansk drog igång sin egen truckverksamhet och äger idag Linde i Danmark. Eller den om när han fick ett par bröder i Hamneda i Småland att bygga en 15-tonstruck fast de bara kunde bygga 12-tonnare. Sammabröder äger i dag varsitt blomstrande företag i truck- och entreprenadbranschen.

Eller den om..




Kategorier

Utveckling