Nu är han på plats!

Nu är han på plats!

Torshällabon Karl Serneberg är ny servicemarknadschef på Linde. Vi satte honom i heta stolen och frågade om servicemarknadens betydelse, Lindes största utmaning inom området och mycket annat. Han började berätta om – ett badkar!


Service

Du har ett genuint intresse av eftermarknad. Vad är det som gör området så intressant?

– Försäljning av till exempel truckar är som ett badkar. På badkarets högsta punkter, vid fot- och huvudänden, köper man en ny truck.  Eftermarknaden är det varma vattnet som badkaret fylls med. Som får den som ligger i badkaret, det vill säga kunden, att må bra. Och om kunden mår bra leder det till en ny affär så småningom. Så det intressanta är att hålla det där vattnet varmt och skönt. Eftermarknad är en viktig marknad för oss, och ett viktigt område för våra kunder.

Vad kan du bidra med för att utveckla Linde?

– Lite tråkighet, faktiskt. Linde är ett litet företag som har växt och blivit stort och framgångsrikt. Skiljelinjerna mellan funktioner och avdelningar är inte lika tydliga som på andra stora företag. För att Linde ska ta nästa steg behövs lite mer struktur och mer uppföljning. Dock, och det vill jag poängtera, utan att vi gör avkall på det som är signifikativt för oss – den enorma truckkompetensen, drivkraften och entreprenörskapet.

Hur viktiga är serviceteknikerna för Lindes framgång?

– Enormt viktiga. Serviceteknikern står i centrum, han eller hon är eftermarknad med sina verktyg, sin kunskap, sin support och sitt affärsmannaskap.  Och med sin nära relation med kunden. Vår serviceorgansation är unik med duktiga tekniker, reservdelslager, teknisk support och hög tillgänglighet.

Ni har under året tagit hem två stora affärer; Volvo Cars och DHL. Hur har serviceerbjud-andet bidragit till att ni har rott affärerna i hamn?

– Volvo Cars är en ren servicemarknadsaffär där vi ska sköta all service på 1600 truckar och vagnar i Torslanda, Olofström, Skövde och Floby.  Det är ett åtagande som gör att ett antal nya
servicetekniker behöver anställas. Här är eftermarknad dörröppnaren när Volvo Cars så småningom ska upphandla nya truckar. DHL är en nytrucksaffär med serviceavtal. Vi ska serva mer än 400 truckar på 22 sajter i Sverige via fasta verkstäder och mobila serviceenheter. I båda affärerna betyder serviceerbjudandet enormt mycket.

Vilken är Lindes största utmaning inom servicemarknad?

– Att möjliggöra för varje tekniker att även i fortsättningen vara bäst. Vi ska utveckla alla verktyg vi har för att han eller hon ska kunna göra ett ännu bättre jobb. 

Kommer servicemarknaden att bli ännu viktigare i framtiden?

– Ja. Produkterna blir mer och mer lika, det gäller inte bara truckar. Då måste man differentiera sig med exceptionell service. Man kan kopiera en truck, men man kan inte kopiera en Linde-tekniker.  Den höga servicenivån och teknikernas skicklighet är en del av Lindes DNA.




Kategorier

Eftermarknad Ekonomi Reservdelar Service Utveckling