Naturligt samarbete mellan människor och robottruckar

Naturligt samarbete mellan människor och robottruckar

Det är inte många som slår den franska metallförpackningstillverkaren Massilly när det gäller automation. I huvudfabriken i Cluny fortlöper nästan hela produktionen på ett närmast magiskt sätt. Det är bara lagerhanteringen på slutet som måste ske manuellt – åtminstone hittills. Nu tar robottruckar från Linde över den uppgiften.


Case

Produktionsanläggningen i fabriken är toppmodern och står i skarp kontrast mot det idylliska och kuperade landskapet utanför, med sina skogar och vinodlingar. Tomma konservburkar åker berg- och dalbana och färdas genom den stora fabrikshallen på långa transportband som aldrig tycks ta slut. Däremellan arbetar helautomatiska maskiner med detaljerna: formar, förser med text, stansar och svetsar. – En burk ser rätt simpel ut, men det är egentligen ett tekniskt avancerat vardagsföremål. Varenda burk måste ha exakta mått, klara steriliseringen och vara mycket robust, säger Christopher Marteau, CTO (Chief Technology Officer) på Massilly och ansvarig för teknik och utveckling. För att kunna leva upp till de högsta kvalitetsstandarderna och samtidigt arbeta effektivt satsar Massilly sedan flera år tillbaka på automation. – Det skapar kanske inte några nya arbetstillfällen. Men det tryggar dem som redan finns, säger Christophe Marteau.

Trucken känner fabriken utan och innan

Det finns vissa uppgifter som fortfarande inte kan skötas av robotar, till exempel övervakning, kontroll och snabba korrigeringar när det behövs. Transporten av de färdiga produkterna till varulagret gick länge inte heller att automatisera – tills Massilly upptäckte Linde L-MATIC. Den automatiserade staplaren är utrustad med navigeringslaser, säkerhetssensorer, dator, pekskärm och Blue Spot. När en lastpall är full rensar Linde L-MATIC automatiskt palleteringsmaskinens utlopp; greppar pallen och sätter ned den på en automatisk folieinslagningsmaskin några meter bort. Efter det följer en liknande process: L-MATIC plockar upp pallen från folieinslagningsmaskinen igen och kör den till ingången till höglagret. Linde L-MATIC är sammanlänkad med olika maskiner i slutet av produktionslinjen och interagerar direkt med medarbetarna. Tack vare geonavigationen från den franska  robotspecialisten Balyo är automatiseringen av processen extremt flexibel, eftersom den gör att de självgående staplarna kan orientera sig i rummet på egen hand. De behöver varken laserreflektorer, skenor, magneter eller andra hjälpmedel. Istället använder automattruckarna befintliga referenspunkter som murar, hyllor eller pelare på platsen för att orientera sig. – Trucken känner till hur fabriken är utformad och reagerar omedelbart om till exempel en medarbetare korsar körbanan, förklarar Christophe Marteau.

Människa och maskin kompletterar varandra

De automatiserade processerna har sedan länge blivit vardag hos Massilly. Och tittar man ser man att det faktiskt rör sig en hel del människor mellan transportbanden och maskinerna. En fabriksmedarbetare väjer vant för en Linde L-MATIC som om samarbetet mellan människor och robotar är något av det mest naturliga i världen. Och det är det också, åtminstone hos Massilly. Förutom hög kvalitet satsar Massilly även på volym och bara själva plåtlocken tillverkas i ett antal om två miljarder per år. Automationen gör att produktionen kan hålla jämna steg med det kraftigt ökande antalet uppdrag. – Det var en framtidssatsning, säger Christophe Marteau om investeringen. Inga felbedömningar Sedan de började använda Linde L-MATIC flyter driften på bättre och olyckorna har blivit avsevärt färre. Medan människor behöver vara fullt koncentrerade under arbetet, för att till exempel manövrera eller bedöma avstånd, arbetar de automatiserade truckarna hela tiden med samma precision. – Linde Robotics kör på ett tillförlitligt sätt. Robotarna gör aldrig några felbedömningar, säger Marteau. Han berättar att ryktet om succén med Linde Robotics har spridit sig. Branschföreträdare från hela världen kommer till Massilly för att bevittna vilken fantastisk kapacitet de automatiserade truckarna har. Även hos Massilly blir det nog fler investeringar. – Vårt varulager lämpar sig också för automatiserade industritruckar, säger Christophe Marteau. Eventuellt kommer den franska metallförpackningstillverkaren i framtiden att satsa på den automatiserade trucken K-MATIC för höglager som Linde lanserar på marknaden under året. 

Naturligt samarbete mellan människor och robottruckar. Bild 2


Kategorier

Innovation; Robot