Massor av Linde-nyheter på Logistik & Transport

Massor av Linde-nyheter på Logistik & Transport

Mässbesökarna flockades i Lindes monter för att ta del av alla nyheter; från Dynamic Mast Control till Lindes första e-truck med lyftkapacitet upp till 8 ton.


Produkter

Staplarserie med avfjädrad åkplatta och unik viktindikator förarplats i nya L14-L20

På den nya staplarserien L14-L20 har ergonomi och åkkomfort satts i fokus. Patrik Andersson, säljare på Linde, poängterar främst den avfjädrade åkplattan, som skonar föraren från vibrationer vid godshantering:

 – Styrarm, sidoskydd och golv bildar en enhet som är avskild från övriga chassit. Det gör att föraren får en helt annan åkkomfort.

 Unik med de nya ledstaplarna är att de är standardutrustade med en unik viktindikator, som gör att föraren hela tiden har kontroll på hur tungt staplaren lyfter. Även servo är standard på L14-L20-serien, som har en högsta lyfthöjd på 5, 40 meter.

Tung utökning - eltruck för lyft upp till 8 ton

Linde utökar eltruckssortimentet med en tungviktare: E60-E80/900 för lyft upp till 8 ton. Med den nya trucken har Linde nu ett heltäckande sortiment på eltrucksidan. Efterfrågan på eltruckar ökar allt mer, främst de upp till 5 ton. Men fler och fler och fler kunder har behov av eltruckar även för tyngre lyft, och här kommer E60-E80 in i bilden. Liksom alla andra Lindemodeller, har E60-E80 överlägsen ergonomi, säkerhet och komfort. Hytten är den samma som i dieselmodellerna. Truckarna har klassens bästa sikt tack vare ett 5-lagers glas. De går tyst och smidigt, en stor fördel får båda förare och omgivning. Truckarna har en stor batterienhet och fyra underhållsfria elmotorer, två för drift (2 x 11kw) och två för lyft (2 x 21 kW). Utsläppen är noll och driftkostnaderna mycket låga, tack vare låg förbrukning och långa serviceintervaller. En truck som verkligen är anpassad för framtiden, då reglerna för utsläpp kommer att bli allt tuffare.

DMC ökar produktivitet och säkerhet

Den nya funktionen Dynamic Mast Control (DMC) ökar produktiviteten markant för truckar med höga lyfthöjder.

– Samtidigt innebär funktionen säkrare hantering för föraren tack vare att svängningarna i stativet hålls i schack, säger Peter Hasselgren, produktansvarig på Linde.

DMC är ett elektriskt utskjut av stativet och ett snabbare system än när utskjutet sköts hydrauliskt. Trenden går mot högre och högre lyfthöjder. Ju tyngre lasten är och ju högre den lyfts, desto större blir svängningarna i stativet. DMC känner av svängningarna och går in och kompenserar med små motrörelser.

DMC sparar tid och bidrar till ökad effektivitet i hanteringen. Patrik Andersson visade det tydligt i montern på Logistik & Transport:

”När man arbetar med tungt gods på höga höjder börjar masten svaja. Normalt får man vänta upp till 15 sekunder innan svajningen har hävts och man kan hantera godset. Med DMC tar det bara 1,5 sekunder. Det finns alltså mycket tid att tjäna på DMC, man kan hantera fler pallar på ett arbetspass och blir effektivare. Dessutom blir hanteringen mycket säkrare.

 Det nya systemet innehåller också en pullback-funktion som minskar skador på gods och ställage.

 – Det här är ett problemområde. Ställs lasten får långt in kan det skada både ställage och annat gods. Och det kan också bli skador på truck och ställage om godset står för långt in vid hämtning. Med pullbackfunktionen minimeras skadorna på ställage och gods under lyft, förklarar Peter Hasselgren.

Linde Safety Pilot – framtidens säkerhetskoncept

Lindes unika säkerhetskoncept Linde Safety Pilot (LSP) tar säkerhetstänkandet i motviktstruckar ytterligare ett steg framåt. Konceptet finns i två utföranden – Select och Active. Select visar fortlöpande info om bland annat vikt, lyfthöjd och tilt. Active har, förutom allt som finns på Select, en lastsensor som utifrån lastens tyngdpunkt automatiskt begränsar truckens lyft- och lastegenskaper. Sensorn begränsar även truckens fysiska hastighet och lyfthastighet beroende på lyfthöjd och lastens vikt. LSP är ett genombrott för framtidens säkerhet inom materialhantering.

Linde Logistic train

Logistic train - smart lösning på interntranporter

Kraven på flexibla interntransporter ökar allt mer. Med konceptet Logistic train kommer Linde med en smart lösning. Logistic train är ett modulärt uppbyggt system som är anpassat för framför allt inomhushantering i produktionsindustrin, till exempel transporter av hjull, motorer och andra delar inom fordonsindustrin.

–  Konceptet används bland annat av Volvo och Scania, berättar Peter Hasselgren.

Serien består bland annat av vagnar för enkelpallar, tvärställda pallar och halvpallar. De är öppna från sidan, vilket innebär ökad flexibiliteten. Alla vagnstyper är utrustade med frihjul för att minska vibrationer.




Kategorier

Event