”Man kan säga att vi behandlar rullarna mer humant”

”Man kan säga att vi behandlar rullarna mer humant”

Magnus Bertilson är erfaren truckförare på Stora Enso Hylte. Nu har han kört Lindes stortruck H100 i några månader. Vad tycker han?


Arbetsmiljö

Det var i november förra året som två H100 med vändbar förarhytt levererades till Stora Ensos tidningspappersbruk i Hylte. Truckar som förarna inte har kört förut och som i mångt och mycket är olika de andra stortruckar (H80) som används i brukets magasin.

– H100 innebär ett helt nytt körsätt. Jag var lite orolig innan, men efter ett par dagar kändes det jättebra, säger Magnus som arbetat som truckförare på bruket sedan 1988.

Vad är det som gör att de nya truckarna kräver ett annat körsätt?

– Den mest avancerade elektroniken är bortplockad, det är den stora förändringen. Tidigare var jag tvungen att avlasta aggregatet innan jag satte ner lasten, det gjorde att rullarna ofta sattes ner för hårt på golvet. Men hydrauliken styr jag själv rörelsen när jag ska sätta ner en rulle. Jag känner när jag ska släppa godset och kan sätta ner det mjukare. Det ger mindre rullskador. Man kan säga att vi behandlar rullarna på ett mer humant sätt, förklarar Magnus.

Exaktheten i hanteringen är mycket viktig.
– Om rullar börjar staplas snett kan det sluta med att flera ton papper rasar ner på golvet. Vi vill kunna stapla på ett par millimeter när på ett kontrollerat sätt, och det kan vi med hydrauliken.

Vad innebär den hydrauliska drivningen mer för dig som förare?

 – Eftersom mycket elektronik är borta är det jag som styr trucken, inte tvärtom. Det är så det ska vara.

 H100 är 65 mm bredare, 420 mm längre och 335 mm högre än de andra Lindetruckarna i magasinet.

– Det betyder inte så mycket som man kan tro. Jag var bekymrad innan, trodde att H100 skulle ta mycket mer plats. Men den är smidig trots sin storlek och hanteringen är enkel även när jag greppar åtta ton på full höjd. Med sin långa erfarenhet vet Magnus hur viktigt det är med en bekväm och anpassad förarmiljö.

– Vändbar förarplats är bra, men vändbar förarhytt är bättre. Jag sitter alltid rättvänd. Det betyder att jag har full kontroll på miljön runt omkring trucken, och framför allt att jag inte belastar rygg, axlar och nacke på ett skadligt sätt. Jag tror faktiskt inte att jag hade jobbat kvar som truckförare om vi inte hade haft vändbar förarplats och nu, vändbar hytt.

Läs artikeln om Stora Enso i Hyltebruk. 

 




Kategorier

Arbetsmiljö Innovation; Klämaggregat Stortruck