Linde visar musklerna i Göteborgs hamn

Linde visar musklerna i Göteborgs hamn

Den enorma Reachstackern lyfter containern från Neapel som om den vore en sockerbit. Lindes tyngsta truck visar sina muskler. Den är en del i en stor affär med Logent, som driver bilterminalen i Göteborgs Hamn. För första gången gör Linde en inbrytning i hamnsegmentet med sina tyngsta truckar.


Case

Förra året tecknade logistikföretaget Logent ett tioårigt koncessionsavtal med Göteborgs Hamn om att driva bland annat hamnens bilterminal, Gothenburg Car Terminal. Ett avtal som ledde till att Linde kom in i bilden när Logent skulle investera i en ny truckpark.
– Det hade inte gjorts några investeringar på länge i truckparken och många maskiner behövde bytas ut, säger Daniel Kumlin, produktionsledare på Logent. Vi ville ha kontroll på våra kostnader och bestämde oss därför för att teckna ett rentalavtal med den leverantör vi valde.
Han fortsätter:
    – Vi kände att vi behövde en ny leverantör. En som klarade av all hantering vi efterfrågar och som vi kunde utveckla speciallösningar tillsammans med. Dessutom ville vi ha ett nära samarbete, inte minst för att snabbt kunna göra förändringar i flottan om det skulle behövas.
    För Linde är avtalet med Logent en tung affär i dubbel bemärkelse, både ekonomiskt och när det gäller typen av trucken.
    – Det är viktigt för oss att komma in i hamnsegmentet och visa upp våra tyngsta truckar i en tuff miljö som ställer stora krav på funktionalitet och säkerhet, säger Markus Åberg, regionchef för Region Väst.
    Affären mellan Logent och Linde innebär att hela truckparken i Göteborgs Hamn har bytts ut. Tidigare bestod den av en blandad flora med olika fabrikat, ägarvillkor och serviceformer. Nu har Logent tagit ett samlat grepp för att få en modern truckpark som uppfyller de miljö- och funktionskrav som ställs på hanteringen.
Totalt omfattar det fleråriga avtalet ett tiotal truckar varav två 32-tonnare och en ReachStacker med lyftkapacitet upp till 45 ton och anpassad för att lyfta containers. I affären ingår också nio terminaltraktorer, ett samarbete med Terberg.
    – 32-tonnarna är de första som finns i Sverige, förklarar Markus Åberg. Det vi levererat är en basflotta med truckar. Det finns stor flexibilitet inbyggt i vårt avtal, och vid toppar i verksamheten kan vi enkelt och snabbt leverera fler truckar under en period.
    Han betonar Logents metodiska och seriösa tillvägagångssätt både innan affären och när den var klar.
    – Bland annat har flera av Logents truckförare varit över i England, där våra tunga truckar tillverkas, och provkört. Logent har verkligen lagt ner tid och pengar för att få en klar bild över vilka produkter det är man köper och vad de kan prestera.
Tavlan i produktionsledningsrummet på Logents kontor mitt i Göteborgs hamn visar vilka fartyg som ligger vid kaj eller som är på väg in – Longstone, Beachy Head, Grand Mercury. Hanteringen är minutiöst planerad. Logent har avtal med ett flertal stora rederier, som Wallenius-Wilhelmsen, EML, Höegh Autoliners AS och North Sea RoRo om så kallad RoRo-trafik (roll on, roll off).
– Det innebär att vi har hand om all av- och pålastning. Vi är beroende av truckar som är driftsäkra och effektiva.
High & Heavy- hanteringen vid vår CFS (Container Freight Service) är i praktiken den flitigaste användaren av
truckarna när lasten tas emot för export och enhetsbereds för dragning ombord eller strippas före utlämning till kunden. Förseningar och stopp i hanteringen betyder merkostnader, säger Daniel Kumlin.
Linde och Logent samarbetar sedan flera år tillbaka. Men det här är första gången det handlar om riktigt tung hantering. Lindetruckarna kommer att ställas på hårda prov och visa vad de kan i form av driftsäkerhet och produktivitet.
Göteborg är Sveriges i särklass största exporthamn för fordon och nyckelhamn för svensk fordonsindustri. Logents mål är att utveckla terminalen till en modern bilterminal när det gäller flöden för hantering och logistik. I och med det nya avtalet kommer Linde att spela en viktig roll i hanteringen.

Det gäller att visa musklerna. Prestera. Varje dag. Året runt.

Linde Reachstacker i Göteborgshamn

Linde Reachstacker i Göteborgshamn

Linde Reachstacker i Göteborgshamn

Linde Reachstacker i Göteborgshamn

Linde Reachstacker i Göteborgshamn

Linde Reachstacker i Göteborgshamn

Kontakta Peter Armskogh om du vill veta mer

Ring Peter Armskogh 070-818 50 02

lang.get('article.contact.email', Peter Armskogh) peter.armskogh@linde-mh.se




Kategorier

Teknik Terminal Truckar