LINDE – jo, jag tackar

LINDE – jo, jag tackar

Man kan vända på en femöring. Det är inte ofta Micke Gahnold kör truck ute i PrisXtrabutiken på Östermalm i Stockholm. Men den här morgonen är det sallad som snabbt måste ut till grönsaksavdelningen. Då är det smidigt att ställa flera pallar på ledstaplaren.


Case

Det är inte ofta Micke Gahnold kör truck ute i PrisXtrabutiken på Östermalm i Stockholm. Men den här morgonen är det sallad som snabbt måste ut till grönsaksavdelningen. Då är det smidigt att ställa flera pallar på ledstaplaren. Under en arbetsdag jobbar Micke Gahnold ungefär tre timmar med sin truck. För det mesta inne i det lilla lagret, där varorna snabbt ska upp på hyllorna när leveranserna kommer. Lastbil efter lastbil, pall efter pall anländer till butiken på Storängsvägen. I genomsnitt bli det 20 pall per dag. Det är viktig med eldrivna truckar när vi ska stapla, säger Jonas Gabrielsson, ansvarig för kolonialvaror. Det går för långsamt med vanliga manuella palldragare, och så är det inte bra ur ergonomisk synvinkel heller. Inom PrisXtra-koncernen har man använt Linde sedan starten. Nu har avtalet precis förnyats, liksom truckparken. Nya truckar rullar i

PrisXtras alla butiker, utom i den på Södermalm. Anders Karlsson är ansvarig säljare på Linde: PrisXtra har ett centralt avtal, som är godkänt av Axfood, som numera äger PrisXtra- butikerna. PrisXtra har ett centralt kortidsavtal med alla butiker som innebär att dom kan byta ut truckarna till annan typ eller modell vid ändrade behov eller förutsättningar. Just nu är det mest ledstaplare i maskin- parken. Kompakta, smidiga och säkra maskiner med massor av funktionella detaljer. Bland annat en krypkörningsknapp som innebär att föraren kan manövrera trucken med uppfälld styrarm i trånga utrymmen. Den låga energiförbrukningen (20 % lägre än konkurrerande produkter) är en annan fördel, liksom den förbättrade produktiviteten – hela 6,5 % räknat på en hel körcykel.

– Truckarna är också väldigt driftsäkra, säger Jonas Gabrielsson. Det är givetvis viktigt, inga varor får bli stående på fel plats, och alla produkter måste snabbt ut i butiken. Tanken är att vi ska plocka med truck så lite som möjligt ute i butiken, fortsätter han. Truckarna används främst till ställage och vid mottagning. Men ibland måste vi även plocka med truck, och då är gafflarna på ledstaplarna perfekta som plockbord, säger Micke Gahnold och lyfter av några lådor med sallad. Med det nya Sinergo-konceptet tror Anders Karlsson på en positiv utveckling för Linde inom dagligvaruhandeln. Sinergo står för Safety, Innovation and Ergonimic, och innebär förbättrad synergi mellan förare och truck. Krypkörningsknappen är en detalj, styrarmens utformning en annan. Sinergo-truckarna är perfekta inom detalj- och dagligvaruhandeln, och jag tror de nya modellerna gör att vi kommer att ta marknadsan delar. Jag är övertygad om att det snart kommer att rulla många snygga, fräscha Linde-truckar  i butiker ute i landet På baksidan av tröjorna som PrisXtras personal bär står det ”855:50 – jo, jag tackar”. Det syftar på att PrisXtras kunder kan köpa en matkasse till ett väldigt bra pris. Förhoppningsvis säger PrisXtras personal något liknande om de nya truckarna tack vare deras kompakta design trygga driftsäkerhet och höga personsäkerhet. Linde – jo, jag tackar..

Lindesäljare Anders Karlsson och Prisextras Jonas Gabrielsson

Lindesäljare Anders Karlsson och Prisextras Jonas Gabrielsson

Lindetruck i matbutiken

Lindetruck i matbutiken

Lossning med Lindetruck

Lossning med Lindetruck

Styrarm Linde truck

Styrarm Linde truck




Kategorier

Dagligvaror Ergonomi