Han får alla Linde truckar att glänsa

Han får alla Linde truckar att glänsa

Leif Backman pekar på en av bilderna i fotoalbumet över sina verk och säger: På tanken och skärmarna till den där motorcykeln är det lika mycket klarlack som på en Merca. Vi snackar med Lindes egen lackerare. Och det är inte vilken lackerare som helst.


Profil

Du kanske tänker; jaha, vad har tolv lager klarlack på en motorcykel med truckar att göra. Allt. Det berättar om perfekt finish, noggrannhet, hantverksskicklighet och yrkesstolthet. Och den inställning Leif Backman har när han customlackar motorcyklar och bilar på fritiden, den tar han med sig in i Lindes verkstad i Örebro. Jag måste vara otroligt noggrann i varje moment, annars blir det inte bra lackat. Missar jag någonstans blir resultatet mediokert. Och vem vill leverera något medelmåttigt? I snart tre år har Leif jobbat som lackerare på Linde. Men karriären är mycket längre än så. Intresset för customlackering började redan ”på cykelstadiet”. Det första fordon jag lackerade var en chopper. Sedan hade jag två vans som jag inredde och lackerade. En svart VW 64:a med gröna scallops och  en GM-van i Blue Pearl som såg ut som en lyxbordell invändigt, säger Leif och ler. På Linde har det också blivit en del customlackering.

Men inte lika mycket som vi trodde. Det kostar ju en slant, men i gengäld får man en unik truck som faktiskt bidrar till att profilera företaget. Att lackera en truck är tidskrävande. Den kommer tvättad och rengjord till Leif, som börjar med att slipa bort rost och spackla. Sedan lägger jag på grundfärg och därefter, som måste ha 16-20 timmar för att härda. Nästa dag maskerar jag det som är målat, och lägger sedan på den grå färgen. Totalt tar hela proceduren ett par dygn. Det skulle kunna gå betydligt snabbare om Leif fick se sin önskan gå i uppfyllelse – en ugn. Med en ugn för härdning skulle vi få ett bättre flöde i lackeringsprocessen. Vi skulle kunna jobba mer effektivt, eftersom torktiderna skulle minimeras. En lack skulle härda på 30 minuter. Lackeringsarbetet på Linde består av två delar lackering av begagnade eller skadade truckar samt lackering av främst delar till nyproducerade truckar. De nya truckarna kommer färdiglackade från fabrik, men många byggs om här. Då får hytter, stativ och andra delar märken, och måste lackeras om. Truckar slits enormt, och det är mitt jobb att lacka om begagnade och skadade truckar så att de ser som nya ut.

Titta på den där, säger han och pekar på en glänsande truck i verkstaden. Måste vara ny? – Nej, begagnad och om lackerad. Men den ser rätt ny ut, eller hur? Han ler klurigt, väl medveten om att han upp nått det han vill. På samma sätt som han lyckas med de customprojekt han ger sig på.  

Just nu har jag inget eget på gång. Men jag ska lacka delar åt kompisar, och det ska snart vara klart. Mc-säsongen står för dörren. Lär gå åt en del klarlack.

Förarbete innan lackning av Linde truck

Förarbete innan lackning av Linde truck

Linde lackning

Linde lackning

Lindes lackerare - Leif Backman

Lindes lackerare - Leif Backman

Nylackad Linde truck

Nylackad Linde truck




Kategorier

Eftermarknad Service Truckar Utveckling