Glödhett precisionsarbete under enorm press

Glödhett precisionsarbete under enorm press

Den valsade stålbiten har en temperatur på 1270° C och glöder intensivt när den skjuts in under pressen. En blixtsnabb rörelse, en dov smäll och verktygsstålet har med 16 000 tons tryck förvandlat stålbiten till en vevaxel.


Case

Vevaxeln som just har producerats på Bharat Forge Kilsta i Karlskoga kommer inom några dagar att sitta i en lastbil från Volvo eller Scania.
Den återstående leveransen till slutkund markerar slutet på en komplex logistikkedja där tillverkningen i Karlskoga bara är en del. En viktig del, kanske den viktigaste. Det är här som specifikationen från lastbilstillverkaren ska omsättas i praktiken. Toleranserna är små, mycket små. Det är imponerande, och en smula motsägelsefullt, att så enorma pressar kan jobba med en precision på hundradelar av en millimeter.
    I slutet av vår rundvandring i fabriken med Fredrik Lindblom, inköpare, och Anders Lidberg, arbetsledare på truckverkstaden, står vi framför en ny blank verktygsform placerad på gafflarna på en Linde-truck.
    – Ny?
    – Ja, svarar Fredrik.
    – Hemligt?
    – Ja, det är i det där verktygsstålet som hemligheten bakom
precisionen i tillverkningen och kvaliteten i balkarna och vevaxlarna sitter. Vi tillverkar själva alla verktygsstål, och vi ligger långt framme. Dessa
hoppas vi ska gå 10 000 smiden.
    En dryg timme tidigare har vi tagit steget in i fabriken, där man till­verkar tungt smide till fordonsindustrin. Anders Lidberg har med ett leende förklarat att man smider, inte gjuter. Med vokabulären klar för oss äntrar vi en skitig och tuff miljö med enorma maskiner som utvecklar enorma krafter. Den minsta pressen har en kapacitet på 2 500 ton och gör detaljer upp till 15 kg, den näst största har 4 000 tons kapacitet för detalj­er upp till 45 kg och den största tillverkar detaljer upp till 250 kg med ett tryck på 16 000 ton.
    – Var 40:e sekund kommer en detalj ur den stora pressen. Vi tillverkar upp till 500 detaljer per skift, 1 500 om dagen, berättar Fredrik.
    Råvaran, stål, kommer med lastbil eller järnväg till Kilsta.

En 15-tonstruck från Linde – den största i flottan – lastar av stålet, placerar det i häckar som körs in i fabriken med hjälp av ett specialanpassat fordon från den tid när Bofors hade produktion på området. Inne i produktionen klipps stålet i rätt längd för respektive produkt. Efter pressningen återstår det lite stål på detaljen som inte ska finnas med på slutprodukten. Det kallas skägg och för att ta bort skägget skickas detaljen vidare till en skäggpress.
    – Detaljen kyls sedan ner innan den går vidare till balansering och för olika typer av bearbetning och efterbehandling, till exempel härdning, blästring och värmebehandling. Efter kontroll och syning transporteras produkten vidare till färdigställningslagret, som är den sista anhalten före lastning, förklarar Anders Lidberg.
    – Miljön här är hård för truckarna. Smutsen tär på el och andra
detaljer, säger Fredrik och pekar på en Linde-truck som lyfter ett stort kolli med vevaxlar.
    – Den där går dygnet runt och gör det mesta, från att lyfta in verktygsstål i pressen till att lyfta lådor och kollin. Tre år, sedan måste den bytas ut.
Sedan 2007-08 har Linde levererat truckar till Bharat Forge Kilsta. Till en början truckar upp till 5 ton, sedan även mindre och större truckar. Idag består flottan av 25 truckar på 3-15 ton plus en del ledstaplare.
    – Servicen ingår i vårt rentalavtal. Vi har ett gott samarbete och det är lätt att få hit servicetekniker vid behov, säger Fredrik.
    – Vi har vad vi kallar för Kilsta-specifikation på truckarna. Till exempel grövre axlar på grund av den tunga hanteringen och längre gafflar.
Många truckar har också stativbelysning och Blue Spot.
    Vi är tillbaka där vi började i fabriken. Öronpropparna åker ur och skyddsglasögonen tas av. Det sista som syns innan vi kliver ut genom
fabriksdörren är en Linde-truck som sveper runt ett hörn. Det sista som hörs är en dov smäll från 16 000-tonspressen.
Ännu en vevaxel har blivit till.

Lagring av vevaxlar modell större.

Lagring av vevaxlar modell större.

Full fart på lagret hos Bharat Forge i Karlskoga.

Full fart på lagret hos Bharat Forge i Karlskoga.

Dragtruck för serviceuppdrag i fabriken

Dragtruck för serviceuppdrag i fabriken

Lossning av stålämnen är lätt med en Linde H 150!

Lossning av stålämnen är lätt med en Linde H 150!

Säkerheten är viktig i en högljudd arbetsmiljö. Linde Bluespot är monterad på truckarna.

Säkerheten är viktig i en högljudd arbetsmiljö. Linde Bluespot är monterad på truckarna.

Kontakta Roberth Söderlindh om du vill veta mer

Ring Roberth Söderlindh 070-345 20 56

lang.get('article.contact.email', Roberth Söderlindh) roberth.soderlindh@linde-mh.se




Kategorier

Produktion Truckar