Gasen i botten för Lindes snabbaste servicetekniker

Gasen i botten för Lindes snabbaste servicetekniker

När Santosh Berggren trycker gasen i botten på målrakan på Ring Knutstorp går det i 160 kilometer i timmen. 25-åringen i den knallröda Hyundaien är utan tvekan Lindes snabbaste servicetekniker.


Profil

I depån på Ring Knutstorp skruvas och putsas det frenetiskt. Det är fredag och kvaldag. Dagen när det bestäms vilken position bilarna får i startuppställningen på ”griden” när tävlingsheaten går dagen därpå. Det är ännu en helg i Sveriges populäraste motorsportarrangemang, där STCC, med Rickard Göransson, Fredrik Ekblom, Rickard Rydell och de andra stjärnorna, spelar huvudrollen.
    För morgondagens stjärnor är JTCC inkörsporten till den tunga STCC-klassen. Santosh Berggren är en av dem. Till vardags är han servicetekniker för Linde på Volvo i Skövde. På fritiden är det motorsport som gäller, åtminstone sommartid. Santosh är bland de fem främsta
i JTCC (Junior Touring Car Championship) och har hållit på med motorsport sedan han var elva år. Först crosskart (guld i NM, silver i SM), sedan rallycross (silver i JSM) och från och med säsongen 2009 JTCC i en Hyundai I30.
    – Våren 2008 fick jag en bil av Hyundai tack vare pappas kontakter. Det var en vanlig personbil när vi fick den, så det vara bara att riva ur allt och plugga i svetsen.
    Ett år senare var bilen tävlingsfärdig, den första Hyundai som körts i JTCC.
    – Men vi var ganska långt efter de andra bilarna, säger Santosh. Det första året var vi med för att se och lära.
    Till säsongen 2010 var det annorlunda. Santosh blev medlem i Team Bilia och fick bättre ekonomiska resurser och hjälp med att skaffa sponsorer. Detaljer på bilen byttes och han fick större och större erfarenhet av hur bilen uppträder på banan. Santosh knappade in någon sekund på de snabbaste bilarna och blev nia i mästerskapet.
    – I år har jag ännu större åkerfarenhet och har lärt mig ”att gör jag såhär, då gör bilen så här”. Det är inte så mycket som skiljer längre.
På Gelleråsen i Karlskoga kom jag fyra och tvåa och vi var nio bilar inom 41 hundradelar. I en sådan konkurrens gör det myckets om man kan kapa en tiondel på varv.
    Med 14 år inom olika motorsporter har Santosh hunnit skaffa sig stor erfarenhet.
    – Jag är en teknisk förare som har en hög lägstanivå och klarar av att köra på olika underlag, beskriver han sig själv. Och så är jag duktig på att hitta luckorna där ute.
    Hyundaien har fungerat bra hittills i år. Så vårdas den också ömt av teamet med Santosh pappa Anders Berggren i spetsen.  Mellan varje race tittar man över bilen, kontrollerar, testar, ändrar inställningar om det behövs. Just inställningarna kan vara avgörande. Det är som att lägga ett pussel, där bitarna måste passa ihop för att helheten ska fungera.
    – Man kan ställa in en rad detaljer på bilen. Stötdämpare, hårdhet i fjädrar, hjulvinklar, krängare, bland annat. Det handlar om att få rätt balans i bilen, så att framdel och bakdel jobbar ihop.
    Det är snart dags för test och kval. Santosh drar på sig overallen och går successivt in i sig själv. Full koncentration, En bra position ökar förutsättningarna för ett bra resultat. Och bra resultat gör att han får ögonen på sig.
    – Min vision är att åka STCC eller Porsche Cup så småningom, säger han innan han går iväg för att krypa in i sitt tävlingsekipage. Nummer 9 Santosh Berggren i en röd Hyundai är redo för ännu en tävlingshelg i JTCC.

Team Santosh Motorsport

Förutom Santosh består teamet av chefs­mekanikern Anders Berggren, mekanikerna Eric Eliasson och Daniel Sjögren, lackeraren Thomas Stjern samt Majvor Berggren och Lotta Elofsson, som sköter markservicen.

Santosh kör en Hyundai I30, årsmodell 2008
Motor: 1600 cc
Längd/bredd: 4 245/1 775 (mm)
Prestanda: cirka 150 hk
Växellåda: original
Bromsar: original
Stötdämpare: Öhlins
Vikt: Minimivikt 1 128 kg
Däck: Yokohama16”, Fälgar: 16”
Stol: OMP
Bälten: OMP 6-punkts
Lackering: Stjernlack




Kategorier

Porträtt Teknik