Först i Europa med bränslecellstruckar

Först i Europa med bränslecellstruckar

Linde Material Handling går i bräschen för utvecklingen – igen! Nyligen levererade Linde två bränslecellstruckar till Linde Gas, en del av Linde Group. Satsningen på bränslecellstruckar är ett första steg mot en mer intensiv användning av innovativ driftteknik. De företag som väljer en bränslecellstruck gör ett viktigt miljöval och signalerar att de tar sitt miljöansvar, säger Karl Johan Lindahl, Lindes marknadschef.


Produkter

Som den första industriella trucktillverkaren i Europa, har Linde nu bränslecellstruckar i produktsortimentet. Bränslecellstrucken har utvecklats under de senaste två åren i samarbete med bland andra den kanadensiska bränslecelltillverkaren Hydrogenics.
Trucken baseras på den 3 tons batteridrivna motviktstrucken Linde E30. Istället för ett 80-voltsbatteri har trucken en bränslecell och en tank, som lagrar 1,6 kilo vätgas vid 350 bar.  Den el som vätet genererar driver truckens elmotorer. Vid sidan av detta har trucken stora kondensatorer, så kallade supercaps, som fungerar som en buffert och täcker prestandatoppar.

Truckarna är CE-märkta och är tillåtna för användning på allmänna vägar.
 – Bränslecellstrucken har samma prestanda som motsvarande batteridriven modell i sortimentet, förklarar Karl Johan Lindahl och fortsätter:
     ­– Fördelen med bränslecellstrucken är att den har ”nollutsläpp”. Den enda restprodukten
är rent vatten som kommer från uppdelningen av vätemolekylerna.

    En annan fördel med bränsleceller, i jämförelse med andra drivkoncept, är att det inte längre behövs ersättningsbatterier eller en batteriladdning som varar flera timmar. Dessutom är säkerhetsrisken vid användning av batterisyra helt borta.
Den nya bränslecellstrucken är avancerad, men enkel att hantera och lära sig. En timmes utbildning och en kort körlektion, sedan är man redo att köra den miljövänligaste truck som finns på marknaden.




Kategorier

Teknik Truckar