Fabriken där millimeterprecision är ett misslyckande

Fabriken där millimeterprecision är ett misslyckande

Har motorn i din bil någon gång rasat på grund av att en ventilfjäder har brustit? Precis, det händer aldrig. Större delen av ventilfjädrarna i europeiska bilar tillverkas på Suzuki Garphyttan utanför Örebro. Stålet är oerhört rent, legeringarna perfekt sammansatta och ytfelen på den färdiga tråden får vara högst 4/100 mm. Vi besökte fabriken där millimeterprecision är ett misslyckande.


Case

Fyra hundradels millimeter. Går den minimala gropen i en ventiltråds yta att se med blotta ögat? Knappast. Men mätinstrumenten i EC-provningen i slutet av tillverkningsprocessen ser allt. På en monitor markerar en heldragen linje i mitten av skärmen noll procent fel. En streckad linje någon centimeter ovanför markerar 4/100 mm, den kritiska gränsen. Tråden som just nu passerar genom testanläggningen ligger oerhört nära noll. Vi pratar om en precision som kan mätas i tusendelar!
    – Varenda millimeter av tråden kontrolleras. Om någon del av ventil­trådens yta är skadad mer än 4/100 mm så färgas just den delen av tråden och kasseras i kundens fjäderlindningsprocess, berättar Jan Andersson, inköpschef på Suzuki Garphyttan.

    Det 20-tal Linde-truckar som finns i fabriken är självfallet viktiga för att godshantering och interna transporter ska fungera effektivt. Det intress­anta är att de även spelar en avgörande roll för slutprodukternas kvalitet.
    En del av truckarna är så kallade piktruckar. Det innebär att de är utrustade med en pik längst fram, istället för ett gaffelaggregat. Som hornet i en enhörnings panna, ungefär. Med piken laddar och tömmer truckarna betlinjen. I betningen går valstråden, som är råvaran till ventiltråden, in i ett saltsyrabad. Där betas ytskiktet på tråden bort och ger en bättre yta för den fortsatta bearbetningen.
    – Piken är belagd med nylon för att ytskiktet inte ska skadas, säger Jan Andersson.
    Tillsammans med Martti Kärnä, trucksamordnare och utbildningsansvarig för truckförarna, och ytterligare tre-fyra personer ingår Jan i företagets truckgrupp.
    – Vi träffas en gång i kvartalet, ser över statusen på våra truckar och tittar på vilka investeringar som behövs. De flesta truckarna går kontinuerligt tvåskift. En truck i vår verksamhet håller tre till fem år beroende på arbetsuppgift.

    Suzuki Garphyttan använder, med något undantag, enbart Lindetruckar – motviktare på 4,5 ton och piktruckar på 3,2 ton.
    – Truckarna har perfekt styrning och manövrering som gör att tråden inte skadas. Hydrostatdriften var många av förarna ovana vid i början. Men nu upplevs den som enbart positiv. Vi har även valt de bästa stol­arna för att förarna ska slippa få ont av skakningar som kan uppstå när man kör på betonggolv, säger Martti Kärnä.
    Valstråd in, ventilfjädertråd ut. Så kan man enkelt sammanfatta processen. Valstråden, råvaran, är tillverkad av stål som uppfyller mycket höga krav på renhet. Föroreningar i stålet kan göra att den färdiga ventilfjädern brister, med en raserad motor som följd.
    Tillverkningsprocessen i fabriken består av sofistikerad behandling i flera steg beroende på stålsort – betning, skalning, värmebehandling, dragning, härdning – och därefter EC-provning och packning.
    I skalningen skalas 0,15 mm av trådens ytskikt bort, vilket ger en perfekt yta för bearbetningen. I värmebehandlingen värms tråden så att den blir lättare att bearbeta i nästa steg, dragningen. Där dras tråden ut i olika steg till rätt dimension.
    – Vi kan dra en tråd från 6,5 till 3 mm tjocklek. Minst, säger Martti Kärnä.
    I härdningen får ventiltråden rätt egenskaper för sin slutliga uppgift – att fungera som ventilfjäder. Tråden värms upp i 900° och kyls sedan i ett oljebad så att den får en ny struktur. Därefter genomgår den ett blybad för att få rätt hårdhet och seghet.

    Förutom ventilfjädertråd tillverkar Suzuki Garphyttan även rostfri tråd och plattvalsad tråd. Totalt produceras 500 ton i veckan. Produkterna har ett gemensamt – de kommer till slut att monteras i en bil. Millimeter­precision är inte att tänka på. Det krävs oändligt större noggrannhet än så.

Därför är Suzuki Garphyttan ett väloljat maskineri. Från inlastning till utlastning. Och i samarbetet mellan truck och människa.

Linde truck i Suzuki fabriken i Garphyttan

Linde truck i Suzuki fabriken i Garphyttan

Kontakta Jonas Båthman om du vill veta mer

Ring Jonas Båthman 070-345 20 94

lang.get('article.contact.email', Jonas Båthman) jonas.bathman@linde-mh.se




Kategorier

Produktion Truckar