Ett logistiskt mästerverk med två starka varumärken

Ett logistiskt mästerverk med två starka varumärken

Hos Arvikas största privata arbetsgivare Volvo Construction Equipment möts två starka varumärken. De röda truckarna levererar pall efter pall, låda efter låda in till fabrikens värdeflöde där de gula hjullastarna stegvis sätts samman. Det är ett logistiskt mästerverk som resulterar i mästerliga produkter, där den största är 4,18 meter hög, 3,97 meter bred och väger 60 ton.


Case

Det är förvånansvärt tyst när vi kommer in i produktionshallen. Det verkar som att ju större produkter som tillverkas, desto lugnare är det. Och här, i Volvokoncernens globala huvudfabrik för tillverkning av hjullastare, är det imponerande maskiner som produceras. Imponerande, både tekniskt och storleksmässigt.

Linde har länge varit en del av verksamheten här. Idag går det både staplare och motviktare på fabriksområdet, varav de flesta i monteringen.

– Linde är en viktig spelare för oss, säger Ingemar Norbäck, som är truckansvarig. Vi tänker alltid säkerhet först, och det gäller även truckarna. Därför har en del motviktare förhöjda chassin och backkameror. Alla nya truckar utrustas med alkolås och Blue Spot, även i framvagnen i form av blå dioder.

Han fortsätter:

– Vi satsar mycket på förarmiljön och de flesta truckar har bättre och bredare stolar. Annars är det inga större anpassningar.

Arvikafabriken tillverkar uteslutande hjullastare i olika storlekar och modeller. Fabriken har tre monteringsbanor. Alla körs efter ett noga planerat schema, där allt går på tid. På varje station sker ett specifikt moment som har sin tilldelade tidsåtgång. När tiden är ute transporteras hjullastaren fram en station i monteringen. Om momentet inte är klart när tiden har gått ut stannas banan. Sekunder går till spillo innan banan kan sättas igång igen. Viktiga sekunder i en värld där allt är oerhört noggrant planerat.

Materialförsörjningen till banorna sker på två sätt. Dels i form av blå lådor som inne-håller mindre artiklar i rätt antal för ett specifikt moment. Dels i form av pallar som innehåller bulkprodukter.

På den första banan vi kommer till tillverkas fabrikens värsting – 350-serien. Det är gigantiska maskiner som används bland annat i gruvor. På bana två, som består av 21 stationer plus sidoflöden, tillverkas medium-modellerna. En hytt lyfts just upp på ett chassi.

– Här möts hytt och underrede i exakt rätt tidpunkt. Båda är skräddarsydda helt enligt kundens önskemål, säger Maria Rhöse O´Connor, kommunikationsansvarig på Arvikafabriken.

Ett tiotal meter längre fram, på bana tre, tillverkas large-modellerna 150, 180, 220 och 250.

– 250 innebär att hjullastaren klarar 25 tons last i skopan, förklarar Ingemar Norbäck.

Ett skifte mellan stationerna ska just ske. Banan går som i en hästsko, med ställage på utsidorna och i mitten av banan. Varje chassi sitter på luftkuddar och när ett stationsbyte ska ske blåses luftkuddarna upp och chassit skjuts framåt en position på banan. 

Chassit rakt framför lagergången i mitten av banan har just fått sin hytt påmonterad. Nu skjuts det framåt ett steg och ett chassi utan hytt kommer ljudlöst in från höger. Samtidigt har en Lindetruck transporterat fram en ny hytt i mittgången, lyft upp det på en ställning, varifrån hytten lyfts upp på chassit med exakt precision. Allt sker nästan utan ett ljud, bortsett från ett lätt pysande från luftkuddarna. 

En genomsnittlig hjullastare består av ca 4 000 komponenter från ungefär 300 leverantörer runt om i världen. Bak- och framram samt lyftramverk tillverkas på fabriken. Men muttrar, kylare, däck och små och stora detaljer kommer utifrån. Varje dag anländer ett 60-tal långtradare med gods som tas om hand och distribueras vidare i den interna logistikkedjan. Det är en ständig inströmning av gods, och det gäller att hålla korta lagertider samtidigt som monteringsbanorna måste gå hela tiden. 

Innan monteringen sker moment som häftning, svetsning, blästring, bearbetning och målning. Detaljerna går sedan till ett färdiglager och därefter vidare till monteringslinjerna där allt, som sagt, måste fungera till punkt och pricka. Kablar, ventiler, allt har en funktion
och måste på plats och sitta rätt. En bit in i processen sätts motorn på plats, liksom styrcylindrar, elcentral, reningssystem för avgaser med mera. 

Sida vid sida arbetar montörerna med produktionstekniker och annan supportpersonal för att få allt att fungera. Tillsammans ser de till att det står en hjullastare klar enligt ett noga uträknat tidsschema. Sedan återstår testning innan hjullastaren är godkänd för leverans till kund.

Den del vi just har beskådat, en hytt som lyfts upp på ett chassi, är bara en liten, men ack så viktig, del av ett logiskt mästerverk. Ett gigantisk lagarbete där röda truckar har en viss betydelse.

Minutiös planering säkerställer en effektiv produktion.

Minutiös planering säkerställer en effektiv produktion.

Ett logistiskt mästerverk med två starka varumärken. Bild 3 Ingemar Norbäck, truckansvarig på Volvo i Arvika.

Ingemar Norbäck, truckansvarig på Volvo i Arvika.

Ett logistiskt mästerverk med två starka varumärken. Bild 5 Linde-truckar – en viktig del av materialförsörjningen och vid monteringen.

Linde-truckar – en viktig del av materialförsörjningen och vid monteringen.

Kontakta Kjell Augustsson om du vill veta mer

Ring Kjell Augustsson 070-539 88 88

lang.get('article.contact.email', Kjell Augustsson) kjell.augustsson@linde-mh.se




Kategorier

Produktion Truckar