Det är inte en truck, det är en kroppsdel.

Det är inte en truck, det är en kroppsdel.

Du har säkert sett bilder på bryggarhästar. Stora, starka, pålitliga, snudd på outslitliga. Sådana finns det några av på Carlsberg i Falkenberg. I mekaniserad form. Den äldsta Linde-trucken på lagret har 38 500 timmar på nacken. Truckföraren Ulf Johansson har kört den sedan 2006. De två är ett. – För mig är det inte en truck, det är en kroppsdel.


Service

Det är eftermiddag på lagret som rymmer 27 000 pallar. Pallhanteringen är automatisk, men plockning och lastning görs med Linde-truckar. ”Gamlingen” i gänget, en E30:a, kommer svepande över golvet som vilken nykomling som helst. Men så är den också väl underhållen och noggrant servad genom åren.  En kär kollega.
    – Sikten är perfekt, rymden i hytten underbar. Jag känner den utan och innan. Klart jag kommer att sakna den när den försvinner en dag, säger Ulf Johansson.
    38 500 timmar, vad motsvarar det i mil?
    – Multiplicera siffran med fem så får du milen, säger Peter Armskog, säljare på Region Väst och den som har daglig kontakt med Carlsberg.
    38 500 gånger fem, det blir 192 500 mil. Vilket motsvarar en resa jorden runt längs ekvatorn – 48 gånger!
    Vad är det då som gör att Carlsbergs-veteranen och ytterligare ett par truckar, som gått 35 000 timmar, fortfarande är pigga och produktiva efter alla år i högt tempo i en tuff miljö.
    Den höga produktkvaliteten är en anledning. Förare som bryr sig om sitt fordon en annan. Och så, förstås, servicen. Längst in i lagret ligger lokalen där ”the magic happens”. I serviceverkstaden på Carlsberg jobbar Gunnar Berg, Johan Nilson och Niklas Ebbesson med truckflottan, som numera enbart består av Linde-truckar.
– Här sker allt underhåll. Det här är en riktig serviceverkstad, säger Gunnar, inte utan stolthet.
Truckparken består av ett 100-tal truckar; motviktare, plocktruckar och truckar för lastning och lossning. De hålls tipptopp, ständigt i bästa skick för att klara treskift dygnet runt.
Carlsbergs-veteranen levererades till Falkenbergs-lagret den 20 juni 2005 och har sedan dess använts till lastning och lossning. De sista fem-sex åren har den gått som standby-truck och använts vid toppar – sommar, påsk samt jul och nyår.
– Istället för att hyra korttidstruckar vid topparna har Carlsberg valt att använda de äldre truckarna som redan är på plats och välkända bland förarna. Det är en bra lösning, säger Peter Armskog.
Just detta, att de äldre truckarna inte går i daglig drift, är förstås också en av anledningarna till den långa livslängden. Men de behandlas som nya truckar och servas därefter, för när det är skarpt läge är det upp till bevis, precis som i fornstora dagar, för Carlsbergs-veteranen.

Service mästarna på Carlsberg.  Fr.v  Niklas Ebbeson, Johan Nilsson, Gunnar Berg.
Service mästarna på Carlsberg. Fr.v  Niklas Ebbeson, Johan Nilsson, Gunnar Berg.


– Vi jobbar mycket med förebyggande underhåll av hela vår flotta, och gör lite mer mellanservice mellan de ordinarie intervallerna. Det behövs för att truckarna ska klara treskift på ett bra sätt, säger Gunnar Berg och tillägger:
– Topparna under året styr servicen i mångt och mycket. När det är perioder med lägre aktivitet gör vi mer service, och vice versa. På väg mot utlastningen går vi genom batterierummet och Gunnar ger ett exempel på det förebyggande underhåll han pratade om tidigare.
– Batterierna är förstås centrala på truckarna. Därför fyller vi kontinuerligt på dem med destillerat vatten, tio-tolv kubikmeter om året totalt. Annars dör cellerna, och då spelar det ingen roll hur bra truckarna är.
I tapphallen längre bort i anläggningen har den största burklinjen som vanligt tappat 90 000 burkar i timmen.
Varje 33 cl-burk fylls på 3,5 sekunder. I lasthallen görs en del av de senaste dagarnas tillverkning redo för att skeppas ut. Varje dag lämnar upp till 200 lastbilar Carlsberg för att transportera företagets produkter ut i Sverige.
– Truckarna är en av många viktiga delar i distributionskedjan, säger Mikael Lindgren, truckansvarig på Carlsberg. Han har daglig kontakt med serviceverkstaden och med Peter Armskog på Linde. Allt för
att veta hur tillståndet är med flottan, om något måste åtgärdas och hur snabbt det i så fall kan gå.
– Behöver vi hjälp på något sätt löser det sig alltid med kort varsel. Supporten från Göteborg är bra och samarbetet totalt sett kan inte bli bättre.
Truckförarna på Carlsberg har stort inflytande på truckflottan. Varje gång det ska köpas nya truckar bildas arbetsgrupper med fack, förare och Linde, där man diskuterar fram bästa möjliga koncept utifrån förarnas önskemål.
– Det är självklart att förarna ska ha mycket att säga till om. Trucken är ju deras verktyg, säger Mikael.
Eller som ”en kroppsdel” som Ulf Johansson uttrycker det med värme i rösten. Faktum är att många av de äldre förarna gillar de äldre truckarna mer än de nya. En vana. En känsla. Precis som med en kär gammal vän. Det bara finns där.

Linde på Carlsberg i Falkenberg

Linde på Carlsberg i Falkenberg

Ny och gammal Linde på Carlsberg i Falkenberg

Ny och gammal Linde på Carlsberg i Falkenberg

Kontakta Peter Armskogh om du vill veta mer

Ring Peter Armskogh 070-818 50 02

lang.get('article.contact.email', Peter Armskogh) peter.armskogh@linde-mh.se




Kategorier

Reservdelar Service Teknik