Det är dumt att betala för mycket

Det är dumt att betala för mycket

Snart sexton år har gått. Samarbetet mellan Elgiganten och Linde har hela tiden utgått från ett gemensamt intresse att skapa rätt truckflotta för sitt ändamål till en kostnad som ger bra totalekonomi för båda parter. En bra affär, helt enkelt. Eller som Elgigantens klassiska slogan lyder – Det är dumt att betala för mycket.


Case

Vi sitter på Mats Anderssons kontor. Han är underhållschef på Elgigantens Nordiska Distributionscenter i Jönköping och när företagets slogan kommer på tal ler han och tittar på Patrik Andersson, säljare på Linde. De har suttit­ i många förhandlingar och man förstår att innebörden av ”Det är dumt att betala för mycket” har avhandlats en och annan gång.
    Apropå gigantiskt, så är det skandinaviska distributionscenter just det. Mittgången liksom försvinner i tomma intet och övergår i ett hög­lager någonstans långt borta. Mats Andersson ser att jag funderar och säger:
    – 153 gånger 610 meter. 95 000 kvadrat.
    Omräknat i fotbollsplaner, nästan 14 stycken. Det här är en plats som under julveckorna förvandlas till en veritabel tomteverkstad. Antalet medarbetare ökar från 400 till 700 som jobbar treskift. I år hyrde Mats Andersson in 37 truckar på korttidshyra från Linde för att klara anstormningen. Då ska man veta att det i normala fall går 190 Lindetruckar på lagret. Och de jobbar lika ihärdigt och lojalt som ardennerhästar.
    – De mest använda går 23 000-25 000 timmar på tio år. En gång räknade vi om det till hur lång körsträcka det skulle bli för en bil under mot­svarande tid. Vi kom fram till 125 000 mil, alltså 31 varv runt jorden.
    Hög belastning och många körtimmar kräver en service som fungerar felfritt. Elgiganten har ett vanligt serviceavtal och Linde har två service­tekniker på plats hela tiden.
    – Och det är inte vilka tekniker som helst, de är bäst i Sverige.  Det är deras kunskap som gör att truckarna kan gå upp till 25 000 timmar. Inget är omöjligt, de personifierar Linde-andan, säger Mats.
    Truckarna går oavbrutet från nio på söndag kväll till nio på fredag kväll. Kontinuerliga och snabba batteribyten är en viktig faktor för att hanteringen ska ske med hög kvalitet.
    – När det är 20 procent kvar av batteriets kapacitet byts det. Förarna åker och byter själva,
i många fall tar det inte mer än fem minuter.
Av den normala arbetsstyrkan på 400 personer kör 200 truck. Det är välutbildade förare som kontinuerligt får vidareutbildning och därför har ett gott handlag både med truck och produkter.
    – Många av truckarna är utrustade med klämaggregat, det är en standardprodukt för oss. Men de är inte specialanpassade med sensorer, vi ställer in ett maxtryck, där vi vet att produkterna inte kan skadas. Sedan handlar det om yrkesskicklighet, säger Mats och fortsätter:
– Arbetsledningen på golvet jobbar hela tiden för att få ner antalet B-varor, alltså skadade produkter. Ju färre skador, desto större utdelning får förarna enligt ett bonussystem vi har.
Mats Andersson har varit med sedan distributionscentret invigdes den 10 mars 1997. Vilka har varit milstolparna på trucksidan?
    – Den första var när Linde kom med sitt dubbel­pedalsystem 1998, det gör trucken mer ergonomisk och lättare att köra. Den andra var när de elektriska styrspakarna kom. De ger också bättre ergonomi och förebygger förslitningsskador. Till en början var det motstånd mot de där spakarna, men efter en månad var det borta. Framför allt var det förarna på utlastningen som märkte att de kunde lasta med större precision.
    – Den tredje milstolpen var när Linde kom med sin XRange. Den har överlägsen sikt och ergonomi och är något helt annat än vanliga skjutmastare.
    Det är fredag eftermiddag när vi skiljs åt.
På väg hemåt kör vi längs lagret som aldrig tycks ta slut. Jag räknar till hundratals portar för in-
och utlastning och minns vad Mats Andersson sagt:
    – Jag har provkört många truckar genom åren, men det är bara Linde som klarar vissa produktionsmoment. Som intensiv lastning och hantering med ”storkläm” (truckar med stora klämaggregat) från lager till utlastning vid port.
    Sedan kör vi upp på Europavägen norrut. Till slut försvinner giganten bakom oss.

Linde truckar hos Elgiganten

Linde truckar hos Elgiganten

Linde truckar hos Elgiganten

Linde truckar hos Elgiganten

Mats Andersson, underhållschef på Elgiganten och Patrik Andersson från Linde

Mats Andersson, underhållschef på Elgiganten och Patrik Andersson från Linde

Kontakta Patrik Andersson om du vill veta mer

Ring Patrik Andersson 070-652 04 32

lang.get('article.contact.email', Patrik Andersson) patrik.andersson@linde-mh.se




Kategorier

Lager Truckar