”Jag vill ha de bästa grejerna.”

”Jag vill ha de bästa grejerna.”

Ett tredjepartslager och en gigantisk terminal. Två viktiga bitar i DB Schenkers logistikkedja som sträcker sig över hela Sverige. Men också två delar som kräver olika typer av materialhantering – och därmed truckflottor med olika uppbyggnad.


Case

Efterfrågan på externa lager är stor, inte minst i Stockholmstrakten. Det är en av anledningarna till att DB Schenkers tredjepartslager i Märsta i närheten av Arlanda har expanderat rejält de senaste fyra åren – och fortsätter att göra det.
    – Det är en ny byggnad på gång här intill, säger arbetsledaren Yvonne Andersson. Den blir på 30 000 kvadrat och vi tar hälften.Expansionen är också en av anledningarna till att Linde-flottan är stor i lokalen, som bland annat innehåller ett 10,5 meter högt höglager. Cirka 90 procent av flottan är Lindetruckar, varav mer än tjugo stycken  är skjutstativare. Här finns också plocktruckar, motviktare, ledstaplare och några saxlyftar.

    – Allt är rental och under perioder med riktigt hårt tryck korttidshyr vi truckar, förklarar Yvonne.
    DB Schenker i Märsta lagerhåller och distribuerar produkter åt en rad kända varumärken.
    – Vi har en flotta som är väl anpassad för den verksamhet vi har här. Men ibland kan det bli snabba ryck om en kund expanderar, och då måste vi direkt ha tillgång till fler truckar för att uppfylla kundens krav. Det händer att vi behöver upp till fem truckar för snabb leverans.

Johan Heldenius, säljare på Linde, kan sin kund och har sett till att Linde har en beredskap för snabba leveranser när det hettar till.
    – Vi har ett stort sortiment av truckar vid vårt kontor i Rosersberg. Skjutstativare blir vanligare och vanligare i tredjepartslager som har höglager. Det är ett exempel på en typ av truck som kan stå som backup här.
    I Spånga ligger Lundaterminalen, 15 000 kvadratmeter stor och med 148 portar för in- och utlastning. Här ser truckparken annorlunda ut, eftersom arbetsuppgifterna skiljer sig jämfört med tredjepartslagret. Flottan består av cirka 50 Linde-truckar, varav 22 motviktare (1.6-5 ton). Pierre Cauwenbergh är truckansvarig och han deklarerar:  – Jag vill ha de bästa grejerna.

    Det har fått till följd att han, förutom att hyra Linde-truckar, även har utrustat många av dem med ergonomiska hjälpmedel för att förarna ska slippa belastningsskador. Några exempel är konvexa backspeglar, vridbara förarplatser, halvmassiva hjul och truckar med förhöjd ram. Dessutom anordnas ergonomiutbildningar kontinuerligt och de anställda har tillgång till gratis gym och friskvårdsbidrag.

Via Lindes kundportal minatruckar.se har Pierre total kontroll över truckparken. Även tilläggstjänsten Linde Fleet Control är integrerad i portalen och igång nästan helt i skarpt läge på Lundaterminalen
 – Tack vare kundportalen och Fleet Control har jag fullständig överblick över flottan. Bland annat kan vi se nyttjande­grad på varje truck och mäta antalet krockar. Det är till stor nytta om man, som vi, måste hålla hög effektivitet i verksamheten.

Linde truckar hos Schenker

Linde truckar hos Schenker

Linde truck hos Schenker

Linde truck hos Schenker

Yvonne Andersson, Schenker och Johan Heldenius från Linde.

Yvonne Andersson, Schenker och Johan Heldenius från Linde.

Pierre Cauwenbergh, nöjd truckansvarig på Lundaterminalen.

Pierre Cauwenbergh, nöjd truckansvarig på Lundaterminalen.

Kontakta Johan Heldenius om du vill veta mer

Ring Johan Heldenius 070 - 328 01 17

lang.get('article.contact.email', Johan Heldenius) johan.heldenius@linde-mh.se




Kategorier

Terminal Tredjepartslogistik Truckar